Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Strategiczny program dla argentyńskiego przemysłu na lata 2011-2020

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Tomasz Podsiedzik | 2015-12-26 17:58:23
argentyna, argentina, przemysł

W październiku 2011 r. prezydent Cristina Kirchner zaprezentowała strategiczny program dla przemysłu na lata 2011-2020. Założenia programu są bardzo ambitne: podwojenie przemysłowego PKB, osiągnięcie poziomu inwestycji na poziomie 24- 28% PKB, stworzenie 1,5 mln miejsc pracy w sektorze przemysłowym w celu osiągnięcia stopy bezrobocia poniżej 5%.

W ramach programu wyodrębniono 11 kluczowych branży:

  • Obuwie i art. skórzane

Cele wyznaczone dla branży: utworzenie 12 tys. nowych miejsc pracy do 2020 r. (w 2012 r. sektor zatrudniał 95 tys. osób), roczna produkcja 200 milionów par obuwia, z czego 50 mln par dla eksportu. W 2012 r. wyprodukowano 12 mln par obuwia.

 

  • Przemysł drzewny

Założenia programu obejmują osiągnięcie rocznej produkcji na wysokości 26 mld USD, utworzenie 63 tys. nowych miejsc pracy i osiągnięcie nadwyżki handlowej na wysokości 540 mln USD.

 

  • Tekstylia i odzież

Strategiczny program rządu dla przemysłu tekstylnego zakłada osiągnięcie do 2020 r. rocznej produkcji na wysokości 9,2 mld USD i sprzedaży na rynku krajowym na wysokości 7,5 mld USD oraz wygenerowanie 250 tys. nowych miejsc pracy.

 

  • Samochody i części

Przemysł motoryzacyjny jest kluczowym sektorem gospodarki argentyńskiej, ponieważ stanowi 36,5% eksportu produkcji i 7,5% miejsc pracy. Argentyna eksportuje 70% produkcji przemysłu samochodowego, głównie do Brazylii i Meksyku. Strategiczny program rządu dla przemysłu mający na celu wzmocnienie krajowego przemysłu zakłada osiągnięcie produkcji na poziomie 1,9 mln sztuk w 2020 r. oraz utworzenie 230 tys. miejsc pracy. Docelowo 60% części pojazdów produkowanych w Argentynie ma być pochodzenia miejscowego.

 

  • Materiały budowlane

Argentyna notuje od 2003 r. wzrost produkcji podstawowych materiałów budowlanych: średni roczny wzrost produkcji cementu wynosi 8,3%, aluminium: 4,7%, a stali 0,6%.

Założenia strategicznego programu dla przemysłu przewidują do roku 2020 osiągnąć następujące wartości: roczna produkcja cementu: 20,1 mln ton, stali 9,3 mln ton, aluminium 0,79 mln ton.

Zakładane na 2020 r. zatrudnienie w branży wynosi 610 tys. pracowników.

 

  • Software

Państwowy sektor telekomunikacyjny prowadzi ambitny program, który obejmuje stworzenie w ciągu 2 lat nowej krajowej sieci komórkowej, wdrożenie sieci 53 tys. km włókna optycznego, uruchomienie dwóch satelitów telekomunikacyjnych, rozwój naziemnej telewizji cyfrowej i stworzenie największego w Argentynie data center. Podmioty prywatne z branży komunikacyjnej planują w ciągu najbliższych trzech lat inwestycje na poziomie 4 mld euro w celu poprawy infrastruktury dla obsługi zwiększającej się liczby smartfonów.

Cele branży do 2020 r: eksport na poziomie 2,9 mld USD, utworzenie 74 tys. miejsc pracy, 6250 absolwentów szkół informatycznych rocznie w latach 2018-2020.

 

  • Maszyny rolnicze

Założenia programu obejmują zwiększenie produkcji do poziomu 2,5 mld USD i utworzenie 20 tys. nowych miejsc pracy. Ministerstwo Przemysłu kładzie nacisk na szkolenie pracowników, rozwój lokalnych dostawców i ulepszenia technologiczne w celu zwiększenia konkurencyjności.

 

  • Leki do zastosowania u ludzi

Branża farmaceutyczna stanowi 5 % wartości argentyńskiego przemysłu. Obecnie w Argentynie istnieje 230 firm farmaceutycznych, które osiągnęły w 2011 r. obroty na poziomie 3,5 mld USD. 53 % laboratoriów należy do kapitału krajowego. Krajowi liderzy rynku to Roemmers (9 % udziału w rynku), Bago (5,5%) i Ivax (4,3 %). Branża planuje wykreować 30 tys. nowych miejsc pracy do 2020 r. oraz osiągnąć produkcję na wysokości 1,3 mld leków rocznie.

 

  • Sprzęt wyposażeniowy

Cele ilościowe określone w programie to wzrost produkcji do 18,5 mln USD, utworzenie 44 tysięcy nowych miejsc pracy i poprawa bilansu handlowego.

 

  • Drób, trzoda chlewna i przetwory mleczne

Założenia programu obejmują zwiększenie produkcji do 3 mln ton w 2020 r., wzrost eksportu do poziomu 2,47 mld USD i utworzenie 50 tys. nowych miejsc pracy. Plan rozwoju dotyczy regionalizacji produkcji branży drobiarskiej, dywersyfikacji eksportu nabiału, wzrostu lokalnej produkcji wieprzowiny.

 

  • Przemysł chemiczny i petrochemiczny

Założenia programu: poprawa wydajności produkcji (branża petrochemiczna: 14 mln ton do 2020 r.) i konkurencyjność na arenie międzynarodowej. Założenia eksportu: 7,5 mld USD, importu: 7,3 mld USD. Plan zakłada utworzenie 75 tys. nowych miejsc pracy.

 

Źródło:

www.industria.gob.ar/plan-estrategico-2020

 
Ostatnia aktualizacja: 16.10.2014