.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Branża napojów bezalkoholowych w Argentynie

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2014-10-15 17:53:17
analizy rynkowe

Branża napojów bezalkoholowych w Argentynie składa się głównie z sektora przedsiębiorstw o kapitale zagranicznym, zarządzanych przez spółki macierzyste. Przedsiębiorstwa pochodzenia krajowego funkcjonują najczęściej w systemie franczyzowym.

 

 Według argentyńskiego Kodeksu Żywnościowego (Ustawa SPyRS nr 009 i SAGPA nr 106 z dnia 03.06.2000 r.), termin "napoje bezalkoholowe” dotyczy napojów gazowanych lub niegazowanych gotowych do spożycia, do których produkcji użyto jednego z następujących składników: sok, sok i miąższ, koncentrat soku owocowego lub warzywnego, mleko, wyciągi, napary, macerat, substancje roślinne, o których mowa w niniejszym Kodeksie oraz środki aromatyzujące / smakowe dopuszczone do obiegu. Woda używana do produkcji napojów musi spełniać wymogi określone w art 982 i 985. Kolor, zapach i smak ma być zgodny ze składem napoju. Maksymalna zawartość etanolu w napojach bezalkoholowych wynosi 0,5% objętości.

Woda pitna przeznaczona do spożycia przez ludzi nie może zawierać substancji ani ciał obcych biologicznych, organicznych, nieorganicznych lub radioaktywnych ani żadnych innych niebezpiecznych dla zdrowia. Woda powinna mieć przyjemny smak i być praktycznie bezbarwna, bezwonna, jasna i przejrzysta.

 

CHARAKTERYSTYKA SEKTORA

 

Branża napojów bezalkoholowych w Argentynie składa się głównie z sektora przedsiębiorstw o kapitale zagranicznym, zarządzanych przez spółki macierzyste. Przedsiębiorstwa pochodzenia krajowego funkcjonują najczęściej w systemie franczyzowym.

 

Aktualnie w Argentynie istnieje około 100 zakładów zajmujących się produkcją, konfekcją i dystrybucją napojów bezalkoholowych. Około 20 z nich należy do przedsiębiorstw o kapitale zagranicznym (Coca-Cola, Pepsi-Cola, Danone), a pozostałe 80 do niezależnych rozlewni posiadających własne marki (m.inn. Pritty, Naranpol, Prodea, Matriz, Industrial Sodera SRL, Bartolome Sartor SRL, Salvador Marinaro e Hijos SRL, Goliat, Secco). 40% zakładów zlokalizowanych jest w Buenos Aires i okolicach, 25% w centrum kraju, 25% na północy i 10% na południu Argentyny.

 

Coca-Cola i firmy rozlewcze należące do jej systemu stanowią 61% rynku (Embotelladora FEMSA S.A. w Buenos Aires i okolicach, Reginal Lee na południu Buenos Aires, Polar w Patagonii, Guerrero S.A. na północnym zachodzie, Edasa Andina w centrum kraju i Formosa Refrescos na północnym wschodzie Argentyny).

 

Przemysł zatrudnia bezpośrednio około 10 tys. pracowników.

 

 

 

 

Produkcja i spożycie napojów bezalkoholowych wykazywały w obecnej dekadzie systematyczną tendencję wzrostową, Argentyńczycy coraz chętniej sięgają po napoje gazowane, wody butelkowane i napoje owocowe kosztem tradycyjnego argentyńskiego wina.

 

Największym powodzeniem cieszą się napoje gazowane, drugie miejsce zajmują wody mineralne i napoje/ soki. Na trzecim miejscu znajdują się wody smakowe, na czwartym napoje gazowane light, a kolejną pozycję zajmują napoje izotoniczne i energetyzujące.

 

 

Udział procentowy napojów w rynku napojów bezalkoholowych

 w roku 2003 i 2011

 

 

2003

2011

Napoje gazowane

64%

54%

Napoje w proszku

10%

19%

Woda

12%

10%

Woda smakowa

1%

10%

Pozostałe napoje

13%

7%

 

Źródło: www.alimentosargentinos.gob.ar

 

Najczęściej stosowanym materiałem opakowaniowym są tworzywa sztuczne, z których produkuje się ok. 60% wszystkich opakowań. Tendencja do używania materiałów PET stale rośnie od lat 90.

Pozostałe 40% stanowią opakowania szklane, popyt na tak prezentowane napoje generuje rynek napojów chłodzących sprzedawanych przez bary, kawiarnie, restauracje, itd., charakteryzuje go wykorzystanie średnich i małych butelek.  Duże pojemniki szklane kierowane są do gospodarstw domowych i wszystkie są zwrotne.

 

 

WODA BUTELKOWANA

 

W 2012 roku całkowita sprzedaż wody butelkowanej wzrosła o 3%, głównie dzięki branży wód aromatyzowanych w różnych wariantach smakowych i wodzie niegazowanej.

 

Liderem branży jest Aguas Danone Argentina SA, którego portfolio obejmuje marki Villavicencio (woda źródlana w wersjach gazowana i niegazowana) oraz Villa del Sur (woda mineralna niegazowana). Aguas Danone Argentina SA produkuje również wody smakowe Villa del Sur Levite i Ser. Firma posiada jedną z największych sieci dystrybucji w kraju.

 

W Argentynie dużą popularnością cieszą się dostawy wody do domu i firm, ma to duży związek nie tylko z rozwijająca się kulturą picia wody, ale również bardziej ogólnie z popularnością praktyki dostaw produktów do domu.

 

 

 

NAPOJE GAZOWANE

 

Jak wynika z opracowania Euromonitor International www.euromonitor.com Argentyna jest krajem o najwyższym spożyciu napojów gazowanych na świecie.

Poza Argentyną, z roczną średnią konsumpcją 131 litrów na osobę, w czołówce krajów, w których spożywa się najwięcej napojów gazowanych znalazły się Chile (121 litrów) i Meksyk (119 litrów). Stany Zjednoczone, którym przypisuje się najwyższe spożycie napojów z tego sektora, znajdują się dopiero na 4 miejscu z roczną konsumpcją 112 litrów na osobę. 25 % rynku napojów gazowanych w Argentynie to napoje dietetyczne. Według opracowania 33,6% konsumentów wybiera markę Coca-Cola, a 7,4% Pepsi.

 

40% produktów marki Coca-Cola w Argentynie to napoje niskokaloryczne. Napoje gazowane produkowane przez Coca-Colę będące w sprzedaży na tutejszym rynku to linia Coca-Cola, Fanta, Sprite i Schweppes. W 2013 r. Coca-Cola wprowadziła na argentyński rynek również Coca-Cola life, niskokaloryczną odmianę kultowego napoju, do którego słodzenia użyto stewii, słodzika naturalnego pochodzenia. Coca-Cola life sprzedawana jest jak na razie wyłącznie w Argentynie i Chile.  

 

Biorąc pod uwagę wersje smakowe napojów, lokalny rynek napojów gazowanych zdominowany jest w 51% przez napoje typu cola, smak cytryna-limonka stanowi 33%, pomarańczowy 14%, grejpfrut 6% a pozostałe smaki 5%.

 

 

NAPOJE W PROSZKU I KONCENTRATY

 

Rośnie sprzedaż koncentratów w proszku, ponieważ stanowią one najtańszy sposób tworzenia smakowych napojów dla dużej liczby osób. Napoje proszkowane są powszechnie akceptowane w argentyńskiej kulturze, kosztem soków i napojów płynnych.

 

Kategorii napojów w proszku przewodzi Kraft Foods Argentina SA, który zmienił pod koniec 2012 r. nazwę na Mondelez International. Jego produkty są zdecydowanymi liderami, napoje w proszku Tang są sprzedawane w Argentynie od wczesnych lat 80-tych w wersjach na 1 litr lub do sporządzenia indywidualnej porcji i są uważane za idealny dodatek do posiłków. Clight- napój w proszku w wersji light, numer 1 w kategorii napojów dietetycznych, Mondelez kieruje głównie do kobiet dbających o zdrowie i figurę.

 

Drugie miejsce zajmuje firma Cepas Argentinas, znana z płynnych koncentratów Terma, sporządzonych na bazie ziół i naturalnych składników (np. syrop cytrynowy z tymiankiem i melisą lub jabłkowy z borówką, rumiankiem, jałowcem i goryczką). Cepas Argentinas produkuje również syropy Tacconi i Tres Torres.

 

 

 

WODY SMAKOWE i NAPOJE OWOCOWE

 

Napoje owocowe to produkt stosunkowo nowy na rynku argentyńskim, ale generuje już ponad 3 mld peso argentyńskich rocznie i notuje największy wzrost w branży napojów bezalkoholowych. W 2003 r. średnie roczne spożycie wynosiło 0,8 l per capita, a już w 2011 r. osiągnęło poziom 19 litrów.

 

 

Udział procentowy firm w rynku wód smakowych w 2011 r.

firma

marka

Udział %

Danone

Ser i Levite

61%

Coca-Cola

Aquarius, Epica

17%

Pepsi

H2O!, Twister

11%

Nestle

Awafrut, Pureza, Vital

4%

 

 

 

NAPOJE ENERGETYCZNE

 

Argentyńczykom zależy na prowadzeniu zdrowego trybu poprzez zrównoważoną dietę i uprawianie sportu. Bieganie i wszelka aktywność fizyczna jest dla wielu mieszkańców Argentyny nie tyle modą społeczną, co pasją i sposobem na życie. Nie dziwi więc rosnące zainteresowanie napojami energetycznymi i sportowymi.

Sprzedaż napojów izotonicznych w Argentynie wynosi około 220 mln litrów rocznie i zachowuje tendencję wzrostową (10% do 12% rocznie).

Wiodącą marką na tutejszym rynku jest napój izotoniczny Gatorade (70 % udziału w sprzedaży napojów sportowych). Marka regularnie prowadzi kampanie reklamowe koncentrując się na wydarzeniach związanych ze sportem a wejście na rynek konkurenta Powerade Coca-Coli (30% udziału) nie zachwiało jego pozycji.

W maju 2012 r. dołączył do rynku napój Isoplus i Rad-60 lokalnej firmy World Spirits zajmującej się do tej pory importem wyrobów spirytusowych. W odróżnieniu od Gatorade, sprzedawanym  w butelkach 500 i 1250 ml, napój Isoplus sprzedawany jest w opakowaniach po 750 ml i z korkiem sportowym ułatwiającym picie.

 

 

 

Źródło:

http://www.alimentosargentinos.gov.ar/contenido/sectores/bebidas/Informes/BebidasAguas_anuario_2012.pdf

http://www.alimentosargentinos.gov.ar/contenido/sectores/bebidas/productos/MercBebAnalc%C3%B3licas_06Jun.pdf

http://www.inversiones.gov.ar/es/alimentos-y-bebidas

http://www.agenciasdemedios.com.ar/wp-content/uploads/2012/12/Bebidas-sin-alcohol-un-mercado-de-sabores.pdf

http://www.industria.gob.ar/el-ministerio-de-industria-financio-en-2012-proyectos-productivos-por-mas-de-110-millones-para-el-sector-de-alimentos-y-bebidas/

http://www.cronista.com/negocios/-Marca-argentina-se-anima-a-competir-con-Pepsi-y-Coca-en-la-venta-de-bebidas-isotonicas-20131112-0004.html

http://www.euromonitor.com/

http://copal.com.ar/