Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Kalejdoskop firmowy

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-07-13 11:53:24
argentyna, spółki, prawo, podatki

Zagraniczne spółki handlowe, które działają w Argentynie, muszą wyznaczyć prawnego przedstawiciela i prowadzić oddzielne rejestry księgowe dla operacji realizowanych w tym kraju.

 

 

Rodzaje spółek handlowych

  • Spółka akcyjna (hiszp. Sociedad anónima)
  • Spółka z o.o. (hiszp. Sociedad de responsabilidad limitada)
  • Spółka z większościowym udziałem państwa (hiszp. Sociedad con participación estatal mayoritaria)
  • Spółka komandytowa – akcyjna/zwykła (hiszp. Sociedad en comandita (por acciones/ /simple)
  • Spółka partnerska (hiszp. Sociedad collectiva)
  • Spółka kapitałowo-przemysłowa (hiszp. Sociedad de capital e industria)
  • Oddział firmy zagranicznej (hiszp. Sucursal de empresa extranjera)
     

W Argentynie najczęściej spotykane spółki to: akcyjna, z o.o. i oddziały firm zagranicznych. Podstawową formą prawną spółki zakładanej w Argentynie jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (hiszp. SRL – Sociedad de Responsabilidad Limitada).

Zakładając firmę w Argentynie zaleca się skorzystanie z pomocy miejscowego adwokata lub współpracy sprawdzonego przedstawiciela.

W momencie tworzenia spółki jej kapitał powinien być zadeklarowany (hiszp. suscripto) i w 25 proc. spłacony (hiszp. integrado). Minimalna wartość to 12 000 pesos, czyli ok. 3 tys. 150 dol.

Oddział firmy zagranicznej dla rozpoczęcia działalności musi udowodnić istnienie przedsiębiorstwa macierzystego za granicą, dokonać wpisu aktu utworzenia, jego statutu lub kontraktu socjalnego do Publicznego Rejestru Handlu oraz wyznaczyć przedstawicieli i wpisać ich do rejestru.

Oddziały podlegają kontroli państwowej, muszą spełniać te same wymogi, które obowiązują spółki akcyjne. Z tym, że oddział może prowadzić całą działalność firmy macierzystej. W imieniu odziału działa wyznaczona osoba – jako jej przedstawiciel, która ponosi odpowiedzialność do wysokości kapitału firmy macierzystej. Informacja w tym zakresie musi być potwierdzona przez notariusza w kraju pochodzenia, dodatkowo stwierdzona przez konsula argentyńskiego w tym kraju i jeśli używany tam język nie jest hiszpańskim, winna być przetłumaczona przez tłumacza argentyńskiego (hiszp. traductor público argentino).

Ponadto, oddziały muszą prowadzić rachunki oddzielone od przedsiębiorstwa macierzystego i przedstawiać wyniki finansowe organom kontroli państwowej.

Rozporządzeniem nr 11/2006 z 26 października 2006 r. wprowadzono obowiązek utrzymywania przez oddział firmy zagranicznej „dodatnich wartości w swoim majątku”. Regulacja dotyczy wszystkich oddziałów wpisanych do rejestru w Buenos Aires i ma chronić partnerów handlowych.

Oddział nie dysponuje majątkiem, chodzi więc tu o przekazanie majątku oddziałowi przez firmę macierzystą w odpowiedniej wysokości.

Stawka podatku dochodowego dla firm wynosi w Argentynie 35 proc. Podatek ten płacą wszystkie firmy, które mają swoją siedzibę w Argentynie od dochodów uzyskanych na całym świecie z możliwością zaliczenia na konto tego podatku wpłat dokonanych z podobnego tytułu za granicą do wysokości zobowiązania podatkowego, wynikającego z włączenia do całości dochodów uzyskanych za granicą.

Firmy, które nie mają siedziby bądź oddziału lub stałego przedsiębiorstwa w Argentynie, płacą podatek tylko od przychodów uzyskanych w tym kraju.